Hogyan használd?
Minden nap egy új kép – egy új kártya karácsonyig
A kártyákat használjátok adventi naptárként, azaz mindig az adott decemberi napra eső kártyát nézzétek meg és olvassátok el. Ezt többféle módon tudjátok megtenni, találjátok meg a családotok számára legmegfelelőbb rendszert!
- Érdemes egy nyugodt pillanatot választani a napban, amikor nem rohantok a következő feladathoz, legyen az reggel vagy este.
- A képek vizuálisan akkor érik el a legnagyobb hatást ha december 24-re egyben látjátok őket. Keressetek egy olyan helyet a lakásban, ahol egymás után (és vagy alá, több sorban) fel tudjátok helyezni a képeket, bővítve a sort mindig az aznapi kártyával.
- Kisebb gyermekekkel, akár minden nap elölről is elmesélhetitek a történetet a képek és vagy a szöveg alapján.
A képek vizuálisan akkor érik el a legnagyobb hatást, ha a kártyákat a szöveggel kifelé egymás után (és alá, mivel igen hosszú ez a 24 nap) fel tudjátok függeszteni és az adott napot mindig elolvasni és megfordítani, hogy onnantól a képes oldal látszódjon. Kisebb gyerekeknél, vagy ha jut rá időtök, akár minden nap újrakezdhetitek a történetet és elolvashatjátok az adott napig. Így a történet napról napra bontakozik ki a képekben is, míg Szentestére együtt nem látjátok az összes képet!
Szöveg
A kártyákon szereplő szöveg mesésen vezeti el hallgatóját a karácsonyi történeten keresztül Jézus születéséig. A karácsonyi történetről, Jézus születéséről a Bibliában olvashatunk több helyen is, Máté és Lukács evangéliumában. A Biblia tömören és lényegretörően fogalmaz, nem megy bele a részletekbe, arra törekszik, hogy átadja ennek a történetnek a legfontosabb pontjait. Az elmúlt két évezredben nagyon sok hagyomány is rárakódott a történetre, amelyekről nincsen biztos forrásunk a Bibliából, de ennek ellenére a keresztény kultúra részévé váltak. Ezek a hagyományok azonban nem vonnak le és nem tesznek hozzá a történet eredeti jelentéstartalmához, csupán csak színesítik azt. Ha közelebbről megvizsgáljuk ezeket a hagyományokat, arról a korszakról adnak nekünk képet, amelyben születtek. Ilyen hagyomány például a szamár megjelenése, amin Mária utazott; a három királyok elnevezés és a hozzájuk kapcsolódó nevek (Gáspár, Menyhért, Boldizsár); hogy istállóba, vagy pedig barlanga helyezik Jézus születését. Az Adventi várakozó szövegének megírásakor elsősorban a Bibliai szövegre támaszkodtam és ezt egészítettem ki olyan kisebb, a lényegi történeten nem változtató elemekkel, amelyek a gyerekek számára gördülékenyebbé teszik a történetmesélést (pl. a kis pásztorfiú karakterével). Emellett a hagyományok teljes átvétele helyett, az adott történelmi környezetet figyelembe véve, a mai tudásunk szerint valószínűsített tényekkel gazdagítottam a leírást. A “három királyok” karaktereinél ugyan megtartottam a hármas számot (nem tudjuk eredetileg hányan voltak), de a királyokat három bölcs, tudós ember váltja fel (a Biblia is napkeleti bölcseknek nevezi őket). Jézus valószínűleg nem barlangban, vagy a mai értelemben vett istállóba született – így a rajzokon sem ez jelenik meg – hanem vélhetően József távoli rokonainak házában, egy akkori lakóház földszinti részén, az értékesebb állatok számára elkülönített helyen. Ez a hely akkoriban a tiszta szalmával az egyik leghigiénikusabb helye volt a szülésnek. Erre utalhat Lukács evangelista is, amikor így fogalmaz: “mivel a szálláson nem volt számukra hely” – azaz az emberek alvására szolgáló helységekben. A történet időrendjén változtatni kellett kicsit, ahogyan a különböző betlehemes játékokból, vagy a gyermekek számára készült karácsonyi történetet feldolgozó könyvekből is ismerős lehet számunkra. A napkeleti bölcsek vélhetően jóval Jézus születése után érkezhettek Betlehembe – Jézus akár 2-3 éves is lehetett az érkezésükkor – itt viszont a történetfolyam megtartása végett közvetlen a pásztorok után jönnek. Ezeknek az információknak a fényében fogadjátok szeretettel és nyitott szívvel a történetet, amelyet úgy írtam meg, ahogyan én is elmesélném a gyermekeimnek!
Természetesen a képekhez tartozó szöveg megtartása nem kötelező, kisebb gyermekeknek rövidítsetek, vagy nyugodtan meséljétek a történetet a saját szavaitokkal a képek alapján, úgy, ahogyan azt ti jónak látjátok.
Képek
A képek rajzolásakor törekedtem arra, hogy a képek valósághűek, a viseletek, épületek, tárgyak pedig történelemhűek is legyenek, mégis finoman és kedvesen tükrözzék ennek a történetnek a szépségét. Igyekeztem elkapni egy olyan képi világot, amelyben egyszerre jelenik meg a történet emberi arca, és ebbe természetesen szövődik bele a karácsonyhoz tartozó csoda, emberfelettiség.
Egyes képek és jelenetek megrajzolását hosszas kutatás előzte meg. Példaként kiemelném a 21-es képet, ahol Heródes előtt jelennek meg a bölcsek. Heródes palotájáról nem rendelkezünk rekonstrukciókkal, ugyanakkor a Jeruzsálemi templomról és az azt övező épületekről, amelyeket Heródes építtetett igen. Így ezt a jelenetet ide helyeztem, és a rekonstrukciók példájára alkottam meg körülöttük a teret. Hasonlóan utánanéztem a 9-es rajzon látható könyvtárépüketnek is, így ezt a képzeletbeli helyet több ismert elemből gyúrtam össze – a korszakban több helyen is álltak ilyen jellegű nagyobb könyvtárak! Emellett még számos hasonló részletet rejtenek a képek, például a bölcsek kinézetét is hosszabb kutatás előzte meg.
A karácsonyi történethez hasonlóan a hozzá kapcsolódó ábrázolásokhoz, egyes jelenetek képi világának megjelenítéséhez is fűződnek hagyományok, amelyekből többet be is emeltem a rajzokba. Mária ruházatában a rajzokon feltűnik nálam is a kék szín a kendő képében, emellett Mária és az angyal találkozásakor Mária kosarába fehér liliomot helyeztem, ami történelmileg ugyan nem illik a képbe, de a tisztaság és ártatlanság jelképeként a történelmi korokban nagyon sok ábrázoláson megjelenik.
Örömmel várom visszajelzéseiteket a bogi@pakkli.hu címen és a közösségi média felületeimen!
FIGYELEM: A kártyákat szájba venni, megrágni szigorúan tilos és balesetveszélyes. 3 év alatti gyermekedet ne hagyd vele felügyelet nélkül! A kártyák felületét matt fólia védi.
© Pakkli 2024 – minden jog fenntartva
Értékelések
Még nincsenek értékelések.